FAHAMI MASALAH KULIT ANDA

8:30 AM

Teks: Siti Zubaidah Ibrahim
Imej: Google


Assalammua'laikum dan salam sejahtera.

Okay..kalau sebelum ni dalam entry KENALI KULIT ANDA Kak Bed ada promise nak bercerita pasal struktur kulit kan,rasanya ada perlunya Kak Bed kupas sedikit pasal masalah kulit untuk memberi penjelasan apa itu perbezaan antara JENIS KULIT dan MASALAH KULIT...


Ramai antara kita yang terkeliru mengenai perbezaan ini kan?Okay....it's too simple..JENIS KULIT ada 4  ~ NORMAL,KERING,BERMINYAK dan KOMBINASI..

MASALAH KULIT pulak tak terkira banyaknya.Masalah kulit berlaku apabila seseorang semakin meningkat dewasa dan terdedah dengan pelbagai faktor luaran dan dalaman.External main factor is UV RAYS.

Boleh dikatakan 80% masalah kulit terutamanya penuaan adalah disebabkan UV RAYS.Cahaya matahari ini sekiranya tidak 'di filter" dengan penggunaan Sun Factor Protection(SPF) maka masalah yang lebih serius akan berlaku.


Selain faktor UV RAYS as a external factor ada lagi external factor yang lain..Contohnya PENCEMARAN(POLLUTION),CUACA(WEATHER),PEMAKAIAN COSMETIC YANG SALAH.

Main INTERNAL FACTOR pulak is HORMON.Ketidakstabilan hormon pulak diganggu dengan bermacam macam sebab.Antaranya,UBAT UBATAN(MEDICINE),LIFESTYLE(merokok,minum alcohol berlebihan),FOOD (alergik).....bla..bla..bla...

Antara masalah kulit yang diakibatkan from EXTERNAL & INTERNAL FACTOR is:

1) Kulit semakin kering(DEHYDRATED) ~ sebab tu pentingnya penggunaan pelembap(moisturise)


2) Kedutan ~ bila kulit kering dan tak pakai apa apa skincare,kedutan akan timbul...kita boleh bandingkan antara mereka mereka yang bekerja di bawah sinaran matahari sepanjang hari dengan mereka mereka yang 'ber aircond' 24 jam!!hahaha...lain kan?tapi sekiranya yang dalam aircond tak pakai skincare kulit pun akan bertambah kering cuma bezanya kulit tak hangus je.




3) Pigmentasi/Jeragat/Freckles ~ bintik bintik keperangan akan perlahan lahan 'menjelma' sekiranya kita tak apply apa apa SPF on top of our skin.Pigment color brownish ni sebenarnya BAGUS untuk perlindungan kulit sebab ianya dirembeskan untuk melindungi sel nucleus daripada rosak.(nucleus cell is for cell renewal - just imagine if sel ni banyak rosak??? u all rasaaa??hahaha)



4) Sensitif ~ if kulit kering and sedikit nipis sampai boleh nampak dilated capillaries dan tak mengamalkan apa apa skincare kulit akan mudah turns kepada kemerahan,rengsaan,gatal gatal,menggelupas....



5) Jerawat ~ kulit berminyak akan merembeskan lebihan sebum(oil) sekiranya tidak menggunakan skincare yang betul....




Haaaa..sebahagian je tu masalah kulit...ada tahap paling teruk sampai boleh jadi skin cancer!!!!!euwwwwww...hati hati lah ya.Paling penting ilmu 'KONDISI KULIT' kena tau dan betul...

PARABEN tidak berdosaa...isk..isk..isk...(akan dikupas di entry yang lain...tunggu)

Jadi kesimpulan kat sini nak bagitau apa apa JENIS KULIT pun sebenarnya berpotensi mengalami MASALAH KULIT yang disenaraikan...Jadinya,KENALI KULIT anda dan FAHAMI MASALAH KULIT yang anda hadapi SEMESTINYA anda dapat menemukan produk terbaik buat anda..

* illustrasi adalah sumber dari GOOGLE

Hubungi saya di:
Facebook : Siti Zubaidah Ibrahim
Email : puansitizubaidahibrahim@gmail,com
WhatsApp : 017-2015485


You Might Also Like

0 ulasan

Powered by Blogger.

Popular Posts

EMAS ANGGUN MUSLIMAH

Flickr Images