DUIT KERTAS vs DINAR/GOLDBAR

8:30 AM

Teks : Siti Zubaidah Ibrahim a.k.a Kak Bed
Imej: Koleksi Peribadi dan Google





2 elemen ini sangat penting dan perlu ada pada kita hari ini.Duit kertas untuk perbelanjaan seharian kita,manakala emas pula bagus sebagai pelaburan jangka panjang.

Rasanya kita semua tahu nilai wang kertas tak sama di antara sesebuah negara dengan negara yang lain.Sebagai contoh,bawa RM 50 ke Singapore untuk beli ayam proses.Sudah tentu kena tukar RM kepada SD kan?

Jumlah berat ayam yang dapat dah tentu bukan sama nilai dengan 50SD kan?Sudah tentu berat ayam yang kita dapat guna RM 50 tak sama kalau kita guna 50SD.Itu hakikat.

Tapi sekiranya kita bawa emas 1 gram ke sana,kita akan dapat nilai segram juga.Ia tak akan berlaku di mana bawa segram emas dari Malaysia,dapat tukar untuk setengah gram di Singapore.Mereka tetap terima sebagai berat gram yang sama.Cuma nilai semasa yang berlainan bergantung kepada nilai tukaran wang asing (currency).

Sama juga kalau kita pergi luar negara.Sebagai contoh,kita pergi Saudi.Bawa RM1000 dan tukar di sana,Dengan nilai matawang rendah sekarang ni,berapa Riyadh la kita boleh dapat dalam keadaan ekonomi sekarang ni.Cuba bawa emas dan tukarkan kepada Riyadh.Jumlah Riyadh yang dapat sudah tentu melebihi dengan tukaran RM - Riyadh.

Sangat UNTUNG kan di situ.

Jelas dan nyata,emas adalah sebagai pelindung kepada keadaan ekonomi yang tak menentu sekarang ini.Bersifat kalis inflasi dan nilai tinggi.


Kelebihan EMAS Kelemahan DUIT KERTAS
* Medium pertukaran yang diterima seluruh dunia
* Sebagai matawang tanpa sempadan.
* Tidak boleh dibinasakan
* Mudah dibahagikan
* Sukar ditiru (sumber bahan mentah)
* Penyimpan nilai yang baik untuk jangka panjang.
* Bernilai kerana di sokong sesebuah kerajaan.Jika tiada kerajaan,maka tiada nilai (Contoh di Iraq)
* Ada had sempadan (hanya boleh guna di negara yang diisytiharkan menggunakan matawang yang sama sahaja)
* Tidak boleh menjadi penyimpan nilai sebenar kerana dalam jangka masa panjang ianya akn merosot.
* Wang kertas boleh di cetak pada bila bila ,masa sahaja dan ini akan mengurangkan nilai RM 10 tersebut.



Kak Bed memang suka berkongsi perihal emas ni sebab Kak Bed nak sangat mereka mereka di luar sana yang pernah atau masih tak suka BK (barang kemas) macam Kak Bed 'dolu dolu',agar terbuka minda dan mata akan kepentingan emas ini.

Orang kata tak kenal maka tak cinta.Tak pegang maka tak rasalah AURA EMAS ni.Kak Bed cadangkan bermula dengan 1 gram je 1 bulan.Bila dah start pegang emas tu,kalian sendiri akan teruja untuk menambah koleksi yang ada.Ini apa yang Kak Bed rasa.









Jangan terlalu menyeksa diri nak beli emas 100 gram terus.Tak perlu kaya baru nak mula menyimpan.Serendah 1 gram pun boleh.Jadikan sebagai rutin bulanan.Lama lama bertambah lah gram dia.

Sejak sertai Powergold ni Kak Bed memang komited dengan simpanan emas dan Kak Bed nak semua readers mempunyai misi dan visi yang sama.

Nak tahu lebih lanjut boleh hubungi Kak Bed di:

Fanpage : SitiBed GoldSaver
WhatsApp : 017-2015485

You Might Also Like

0 ulasan

Powered by Blogger.

Popular Posts

EMAS ANGGUN MUSLIMAH

Flickr Images